عضو انجمن بین المللی اخلاق زیستی آذربایجان شرقی:
اشتباه كلیسا در مقابل علم و تكنولوژی را تكرار نكنیم!
رژیم آسان: عضو انجمن بین المللی اخلاق زیستی آذربایجان شرقی با تاكید بر این كه اشتباه كلیسا در مقابل علم و تكنولوژی را تكرار نكنیم، اظهار داشت: ۲۰۰ سال در تعطیلات تاریخی بوده ایم و بیداری ما از مشروطه به بعد شروع شده است.
به گزارش رژیم آسان به نقل از ایسنا، دكتر مسعود امید در كارگاه و نشست مسائل ایمنی زیستی در رابطه با موجودات تغییر یافته ژنتیكی در دانشگاه تبریز اظهار نمود: دو قرن پیش وقتی تمام جهان پیش می رفت، ما خواب بودیم و بیداریمان دیر هنگام بود، از این رو بعد از ۸۰ سال بیداری در مقابل علوم و فنون جدید دچار سرگشتگی می شویم.
ایشان در ادامه با بیان این كه اشتباه كلیسا در مقابل علم و تكنولوژی را تكرار نكنیم، خاطرنشان كرد: در گذشته شوروی به نام ایدئولوژی و فاشیست ها و نازی های آلمانی در مقابل علم ایستادند، اما نتیجه ای به دست نیاوردند، ما هم نباید این اشتباه را تكرار كرده و در مقابل تكنولوژی بایستیم.
امید با اشاره به اینكه تكنولوژی شرقی و غربی نداریم، اظهار داشت: هنوز فكر می نماییم كه جهان مركب از شرق و غرب است، در حالیكه در جهان امروز، عالم شرقی و غرب دیگر مفهوم نداشته و ما با عالم مدرن روبرو می باشیم، هرچند نمی توان جهانی شدن تمدن غربی را انكار كرد.
عضو هیات علمی گروه فلسفه محض دانشگاه تبریز در ادامه در پاسخ به اینكه چرا در ایران در قبال تكنولوژی مقاومت وجود دارد، خاطرنشان كرد: از آنجایی كه دموكراسی، تكنولوژی، علم و علم آموزی را تمرین نكرده ایم، این مقدمه ای برای شكل گیری ذهنیت های خام و نابسنده و مقاومت در مقابل مسایلی همچون تكنولوژی شده است. باید توجه داشت كه تكنولوژی وجهه عقلایی داشته و در بستری از ارزش های انسانی، مقاصد علمی و نیازهای انسانی تشكیل و منجر گردیده است تا تمام آدمیان به آن آری بگویند.
وی با تاكید بر این كه اگر رابطه انسان با تكنولوژی عقلایی و حساب شده باشد، همه آن را می پذیرند، بیان كرد: باید توجه داشت كه تكنولوژی باید با ارزش های طبیعی، زیستی و انسانی ما هماهنگ باشد، در غیر این صورت مباحثی مثل شبیه سازی و ربات های انسان نما هم امكان دارد همچون محصولات تراریخته در آینده با مقاومت روبرو شوند.
وی با اشاره به سه رویكرد مواجهه با تكنولوژی، متذكر شد: رویكرد تحلیلی تخفیفی و تحقیقی همچون این رویكردها بوده و در رویكرد تحریمی برخورد ایدئولوژیك و شبه دینی با تكنولوژی می شود، رویكرد تخفیفی هم تلاش در برخورد محتاطانه با تكنولوژی داشته باشد و در رویكرد تحقیقی هم از اساتید و متخصصان بهره گرفته می گردد.
امید در انتها با اشاره به اینكه ارزیابی تكنولوژی ربطی به دین و سیاست ندارد، تصریح كرد: دین و سیاست، كاركرد خاص خویش را دارند و فقها برای حلال و حرام خواندن یك تكنولوژی باید با اساتید مشورت كنند، چون كه دانشگاه ركن احكام فقهی و مرجع داوری است، باید توجه داشت كه اختلاف در میان دانشمندان در باب تكنولوژی بهتر از سپردن مسئله تكنولوژی به سیاست و جناح بازی است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب